Соціальна адаптація дитини з порушенням слуху

За якість життя дитини з порушеннями слуху та мовлення потрібно боротися.

Я знаю, що той, хто бореться, може програти.
Але той, хто не бореться — вже програв...

У наші часи порушення слуху, яким би важким воно не було, не є нездоланною перешкодою для того, щоб навчити дитину мовленню. Сучасні технології слухопротезування, тривала й наполеглива сумісна праця батьків та сурдопедагогів здатні зробити те, що на перший погляд здається нереальним: все більше дітей з порушеннями слуху відвідують звичайні дитячі садочки або навчаються в середніх загальноосвітніх школах, поступають до вишів на стаціонарну форму навчання. Адже в результаті своєчасного бінаурального (двостороннього) слухопротезування та наполегливих тренувань слухового сприйняття формується мовний слух, який, як і в нормально чуючих дітей, є основою для становлення усного мовлення.

Батьки, що вибрали слухопротезування своєї нечуючої дитини - вибрали шлях нормалізації її життя, шлях, сповнений довгою та наполегливою працею. Вони чимало знають про сучасні методики розвитку слуху, досягають суттєвих успіхів у розвитку розмовної та письмової мови в дитини, але все ж таки деякі з них час від часу задаються питаннями: «А що буде завтра? Як моя дитина буде далі жити зі своєю проблемою — порушенням слуху? Яку професію вибрати? Як складеться її особисте життя?».

Кожний батько і кожна мати бажає бачити своїх дітей успішними та щасливими. Хоче застерегти їх від помилок, «підкласти соломки», де можливо. Батьки бояться, що в їх нечуючих дітей будуть певні складнощі – але може трапитися так, що ці труднощі потрібні їм? Потрібні, щоб подолати свою недугу, стати сильнішими, розумнішими, готовими до життя в соціумі… Слід завжди прагнути більшого та орієнтуватися на краще: так, порушення слуху заважає нормально спілкуватися, але зі справжньою підтримкою батьків дитина зможе подолати всі труднощі. Усе в житті починається з дитинства: самооцінка дитини, її віра у власні сили та можливості будується в першу чергу на поведінці та оцінці батьків.

Потрібно твердо знати, що дитина з порушенням слуху - «така, як усі»! Просто їй менше пощастило: доводиться бути максимально уважною в публічних місцях, прислухатися, аналізувати кожен звук — тренувати залишки слуху, а отже, займатися у п’ять разів більше своїх однолітків. Завдяки регулярним заняттям з розвитку мови така дитина навчиться говорити, зможе висловлювати свої почуття та переживання не тільки вигуками та активною жестикуляцією і робити власні висновки з життєвих ситуацій.

Тому дитину, яка не чує, потрібно не відгорожувати, а впроваджувати до середовища чуючих, адже саме там вона може отримати стимул до мовного спілкування. Дитина буде зростати, а завдяки неустанним заняттям її мовлення буде розвиватися та вдосконалюватися, з кожним роком стаючи все кращим. При цьому, окрім розвитку слуху та мовлення, дитину слід навчати самостійності та вмінню виживати в суспільстві.

Слухопротезування – це найперший, але дуже важливий етап у житті нечуючої дитини. Сучасні дитячі цифрові слухові апарати та системи кохлеарної імплантації моделюють втрачену слухову функцію і дозволяють автоматично підбирати найкращу комбінацію розбірливості мовлення та слухового комфорту в будь-яких ситуаціях. Вони не лише прискорюють процес опанування мовлення та забезпечують найвищу якість звуку, але й надають дитині впевненість у власних силах. Завдяки слухопротезуванню та регулярним заняттям з розвитку слуху та мовлення, дитина може розвиватися так само, як і дитина, чий слух є в межах норми. Тому й виховувати дитину з порушенням слуху і мовлення слід так само, як дитину з нормальним слухом – з прицілом на позитивний результат. Діти з порушеннями слуху, якщо до їх виховання докладати багато сил і душі, можуть розвиватися навіть в чимось успішніше своїх однолітків. В результаті оточуючі люди теж повірять у дитину й будуть різноманітним чином сприяти її розвиткові: однодумці знайдуться серед вчителів, керівників, сусідів, друзів. В дитсадочку, в школі, на уроках музики й малювання, під час спортивних занять – дитина завдяки слуховим апаратам повинна і буде розвиватися як самостійна особа в суспільстві на рівних з нормально чуючими дітьми.

Завдяки сучасним технологіям слухопротезування, які (і в цьому немає сумнівів) будуть і надалі розвиватися та вдосконалюватися, нечуюча дитина здатна досягти дуже великих успіхів. Головне – батьки повинні повірити в свою дитину, вселити в неї впевненість у собі та створити всі потрібні умови для компенсації порушень слуху та мовлення, для всебічного розвитку та навчання.

© Єгова Олена

Останні статті

Слухові апарати Oticon для дітей: суперпристрої, які витримують будь-які випробування

Багато людей сприймають слухові апарати як вирок. Зокрема, це стосується батьків, яким важко змиритися з думкою, що їхня дитина має порушення слуху. Не варто засмучуватися, адже сучасні слухові апарати можуть компенсувати втрату слуху. А передові технології роблять їх використання максимально комфортним і довгостроковим.
Читати далі

Слухові апарати: коли варто носити й коли не потрібно

Коли ви вперше вдягаєте один або два слухові апарати та розумієте, яка це насолода — чути всі навколишні звуки, може статися так, що ви більше ніколи не захочете їх знімати.
Читати далі

Як працювати та займатися улюбленою справою попри порушення слуху

Перший момент, на який треба звернути увагу, якщо ви маєте порушення слуху та шукаєте роботу. Окресліть для себе сфери, в яких працювати вам буде комфортно. Робота в шумних умовах навряд чи вам підійде.
Читати далі
  • uk
  • ru