Практичні поради для батьків

Якщо у дитини діагностували порушення слуху, ця ситуація вимагає уваги як з боку самої дитини, так і її батьків. Важливо розуміти, що порушення слуху впливає також і на всіх інших членів родини – батьків, дідусів і бабусь, братів і сестер.

Щоб допомогти самим дітям та членам родини адаптуватися до життя з порушенням слуху, можна зробити декілька речей щодо знань та розуміння.

Заохочуйте родичів та членів родини до спілкування з дитиною.

Втрата слуху – це більше, ніж проста нездатність чути. Порушення слуху викликає проблеми, пов’язані з доступом до слухової інформації, зокрема мовлення. Навколишні звуки, що роблять життя багатшим, дитина з порушенням слуху може не почути. Навіть незначне порушення слуху може викликати труднощі в спілкуванні, навчанні, читанні, мовленні та соціалізації. Щоб допомогти дітям подолати ці труднощі, батьки, бабусі й дідусі, а також брати і сестри повинні бути соціально активними.

Попри всі досягнення сучасної техніки, слухові апарати або кохлеарні імплантати все ще мають певні обмеження. Розуміння цих обмежень є необхідністю для бабусь, дідусів, братів і сестер, що бажають спілкуватися з дитиною. І щоб досягти успіхів у цьому спілкуванні, потрібно знати найкращий спосіб, як поговорити з дитиною, та найефективніші форми спілкування.

Добре щоденне спілкування

Інколи тільки один або два члени родини можуть успішно спілкуватися з дитиною, і тому вони стають «перекладачами» для всіх інших. Це може вплинути на відносини між дитиною з порушенням слуху та іншими членами родини. Найкраще рішення – це навчити кожного, як успішно спілкуватися з дитиною безпосередньо. Бабусі й дідусі,  а також брати й сестри повинні розуміти, що таке порушення слуху у дитини, яким чином їй допомагають слухові апарати або кохлеарні імплантати та які способи спілкування з дитиною існують

Щоденні ситуації

Існує безліч способів підтримати вашу дитину в щоденних ситуаціях. Наприклад, при спілкуванні ви можете допомогти дитині краще розуміти та розвивати мовлення, якщо будете пам’ятати про декілька основних правил, таких як:

Дитина має бачити Ваше обличчя

Якщо дитина буде бачити, як ви говорите, їй буде простіше почути, що ви говорите. Якщо ваше обличчя добре освітлене, дитині буде простіше побачити його вираз та читати з ваших губ. Тому не слід під час розмови підпирати підборіддя рукою або читати газету, ховаючи за нею обличчя

Говоріть чітко

Говоріть чітко з нормальною швидкістю та пам’ятайте, що кричати не потрібно. Якщо ваша дитина не розуміє сказаного, краще перефразуйте речення, ніж повторюйте сказане

Уникайте фонового шуму

При розмові намагайтеся уникати фонового шуму. Вимкніть телевізор та закрийте вікна, щоб шум транспорту з вулиці не потрапляв до приміщення. Підійдіть ближче, щоб ваш голос звучав гучніше, або спробуйте знайти тихіше місце для розмови.

Користь вищенаведених методів для вашої дитини безпосередньо залежить від ступеня її порушення слуху, типу слухових апаратів, віку та загальних здібностей. Підтримка всієї вашої родини при пошуку способів спілкування життєво важлива для успіху вашої дитини.

 

Інші методики комунікації

Читання з губ

Губи беруть участь в артикуляції слів, роблячи видимою різницю між вимовленими словами (наприклад, словом "людина" та словом "земля"). Тому читання з губ має дуже важливе значення, особливо для дітей з великою втратою слуху, тому що для розуміння мовлення їм потрібно ще й бачити, як вимовляються слова. Таким чином, читання з губ, яке діти неумисно опановують в процесі спілкування, покращує розуміння мовлення.

Заняття з розвитку слуху та мовлення

Багато дітей з порушеннями слуху мають затримку розвитку мовлення. Тому їм слід відвідувати заняття з сурдопедагогом або логопедом, щоб навчитися ефективніше спілкуватися.

Спеціальні заняття дуже важливі, оскільки діти з порушенням слуху часто не можуть почути тонкі відмінності між різними звуками мовлення, потрібні для їх точного відтворення (наприклад, "ш" та "ч").

Багато звуків неможливо розрізнити при читанні з губ, а сенсоневральне порушення слуху може обмежувати потенційну чіткість сприйняття, що здатні забезпечити слухові апарати. Наприклад, звук "з" не завжди можна чітко почути, як у парі слів "везти" - "вести". Тому щоб навчити дитину правильно використовувати та вимовляти звук "з" (а отже – і розуміти цей звук), потрібні заняття з фахівцем-сурдопедагогом.

Для отримання детальнішої інформації щодо занять з розвитку слухового сприймання та мовлення зверніться до вашого лікаря в Центрі АВРОРА.

Чітке мовлення

Метод чіткого мовлення – це простий спосіб говорити. Вчіться правильно й чітко вимовляти кожне слово та речення, не "ковтаючи" слова та їх закінчення. Чіткому мовленню також притаманні паузи між фразами та реченнями.

Використовуючи чітке мовлення, ви помітите, що ваше мовлення автоматично стає повільнішим, а голос -  гучнішим. Завдяки більш повному діапазонові голосових інтонацій та наголосам на ключових словах, ваш голос також стає красивішим.

Дослідження вказали, що чіткому мовленню дуже легко навчитися та використовувати. Також ми знаємо, що, коли людина з порушенням слуху слухає того, хто говорить чітко, вона вважає, що такого співрозмовника простіше зрозуміти навіть у шумних ситуаціях. Щоб дізнатися, як використовувати метод чіткого мовлення,  проконсультуйтеся з нашими сурдопедагогами.

Жестова мова

Діти з сильною або повною втратою слуху часто користуються жестовою мовою.Більшість дітей з таким рівнем порушення слуху потребує слухових та візуальних підказок, щоб мати можливість спілкуватися.

Вивчення жестової мови  не обов’язково означає, що дитина не зможе навчитися говорити. Цьому потрібно багато вчитися, але діти з важкою втратою слуху можуть навчитися тому й іншому методові мовлення. Жестова мова допомагає в опануванні словесного мовлення.

Якщо ви вирішили вивчити жестову мову, у цьому повинна брати активну участь вся родина. Поговоріть з сурдопедагогом, проконсультуйтеся з іншими батьками, вчителями та дорослими з порушеннями слуху.

Ви можете почути багато різних думок щодо жестової мови, тому перед тим, як прийняти рішення, дізнайтеся якомога більше інформації.

  • ua
  • ru