Порушення слуху у дітей призводить до значних негативних наслідків: затримки розвитку мовлення, порушення поведінки, когнітивних розладів. Майбутнє дитини з порушенням слуху залежить від своєчасного виявлення слухового розладу і раннього початку слухової реабілітації. Для своєчасного виявлення порушень слуху важливо приділяти пильну увагу чинникам порушення слуху у ранньому віці, слідкувати за розвитком та розумінням мовлення дитини, порівнювати розвиток дитини з розвитком її однолітків.
За допомогою нижченаведеного опитування — батьки, опікуни, родичі і педагоги можуть перевірити відповідність слухомовного розвитку дитини віковим нормам.
Питання | Поведінка дитини з нормальним слухом |
3-6 місяців | |
Як реагує дитина на ваше звернення? | При звуках голосу заспокоюється або збуджується |
Чи реагує дитина на ваш голос, навіть якщо вона в цей момент вас не бачить? | Слідкує очима або повертає голову в вашому напрямку |
7-10 місяців | |
Як реагує дитина на знайомі звуки, коли вона не бачить, що відбувається? | Повертає голову і плечі в напрямку знайомих звуків. Для того, щоб викликати реакцію, звуки повинні бути голосними. |
11-15 місяців | |
Чи може дитина показати знайомі предмети, коли її просять? | Наприклад: «Де тьотя Надя?», «Знайди м'ячик». Розуміння слів демонструється дією: реагуючи на запит показує на іграшку або людину. |
Чи по-різному реагує на різні звуки? | Лепоче у відповідь на голос; кричить, коли чує грім; примружується, коли сердито роблять зауваження. |
Чи подобається дитині слухати звуки і повторювати їх? | Повторення, імітація свідчать про те, що дитина чує звуки і порівнює їх. |
15 місяців - 1,6 року | |
Чи може дитина на прохання показати частини свого тіла? | Виконує прохання, показує руки, голову, очі, вуха та інше. |
Скільки змістовних слів використовує дитина? | Словник дитини нараховує 15 – 30 слів; дитина вимовляє їх не зовсім чітко, але зрозуміло; слова означають предмети або дії. |
2 роки | |
Чи може дитина самостійно виконувати прості інструкції, наприклад, подивитися на предмет, показати на нього? | Виконує декілька простих інструкцій без зорового підкріплення. |
Чи користується дитина назвами знайомих предметів, людей (мама, тато, чашка, хліб)? | Користується повсякденними словами, які чує дома. |
Чи подобається дитині, коли їй читають? Чи показує дитина на малюнки із знайомими предметами на ваше прохання? | Більшості дворічних дітей подобається, коли їм читають; вони вказують на малюнки на ваш запит. |
Як дитина називає себе? | Говорячи про себе, дитина називає себе на ім’я. |
Чи поєднує дитина слова в прості речення? Наприклад: «Машина їде», «Підемо гуляти». | Частіше всього говорить неповними і граматично неправильними реченнями. |
2,5 років | |
Чи знає дитина прості віршики, пісеньки? Чи подобається дитині їх слухати? Як вона реагує на знайомі звуки? | Багато хто з дітей промовляють або співають короткі пісеньки, віршики; із задоволенням слухають пісні. Якщо відбувається щось цікаве для дитини, вона обертається подивитись і питає про те, що почула. |
3 роки | |
Чи демонструє дитина розуміння слів, окрім тільки як вказуючи на предмет? Наприклад, чи розуміє вона прохання «Запусти дзиґу» або «Дай ведмедика». | Розуміє значення і користується простими дієсловами, прикметниками, займенниками. Наприклад: «Йду», «У», «Великий». |
Чи знаходить вас дитина, якщо ви гукаєте її із іншої кімнати? | Чітко виявляє джерело звуку і знаходить його. |
Чи використовує дитина інколи найпоширені речення? | Час від часу використовує найпоширені речення. |
4 роки | |
Чи розпитує вас дитина про нещодавні події? Наприклад, про відвідування зоопарку або про день народження тата. | Зв'язно коментує нещодавні події, свої відчуття. |
Чи може дитина послідовно виконувати інструкції? Наприклад: «Оленка, знайди тата та скажи, що обід готовий». | Послідовно виконує дві інструкції. |
5 років | |
Чи розуміють дитину сторонні люди? | Мова розбірлива, зрозуміла, тільки деякі слова можуть вимовлятись неправильно. |
Чи здатна дитина підтримувати розмову з іншими дітьми, знайомими дорослими? | Більшість дітей здатні підтримувати бесіду. |
Чи починає дитина речення зі слова «я» замість «мені» або «він» замість «його». | Займенники використовуються правильно. |
6 років | |
Чи правильно дитина вимовляє звуки рідної мови? | Всі звуки вимовляє правильно. |
Чи може дитина розповісти казку, зміст мультфільму, описати щось без вашої допомоги? | Самостійно розповідає, розказує не тільки про недавні події, але і про події, які відбулись рік назад. |
Чи може дитина на ваше прохання говорити тихіше чи голосніше? | Під час розмови враховує відстань між собою і співрозмовником, самостійно регулює гучність голосу. |
Чи ставиться дитина критично до своєї вимови? | Більшість дітей розуміє, що говорити треба правильно і усвідомлюють дефекти своєї вимови (у разі її наявності). |
Джерело : Герасимова А.С. «Уникальное руководство по развитию речи/Под редакцией Б.Ф. Сергеева. - М.: Айрис-пресс, 2003. - 160с.
У випадку підозри на порушення слуху не затягуйте і звертайтеся в Медичний центр слухової реабілітації АВРОРА для проведення скринінгу і діагностики слуху дитини.
Навіть невелика втрата слуху може негативно вплинути на розвиток дитини, процес оволодіння мовою, а також на його психологічний стан.
Якщо Ваша дитина не реагує на звуки, не розмовляє або розмовляє гірше ніж однолітки, не вимовляє звуки, «пропускає» закінчення слів, або, якщо дитина погано реагує на питання, швидко втомлюється або гіперактивна — це сигнал про те, що необхідно перевірити стан слуху.
Але, особливу увагу на слух слід звернути батькам, які мають новонароджених, або дітей, які ще не досягли трирічного віку. Вік до 3-х років є критичним для розвитку слуху і оволодіння мовою. Це викликано нейропластичностю кори головного мозку.
Обов’язково перевірте слух Вашої дитини!
Звертайтесь до Медичного центру слухової реабілітації АВРОРА.
Досвідчені фахівці – лікарі-сурдологи і сурдопедагоги проведуть перевірку слуху (слуховий скринінг), а при необхідності – ретельну слухову діагностику за допомогою сучасних методів і апаратури та допоможуть знайти оптимальне рішення для лікування або реабілітації дитини при наявності порушення слуху.