Центр слуховой реабилитации АВРОРА

г. Киев, ул. Демеевская, 14. (Метро Демеевская)

(044) 333-43-10

clinica@aurora.ua

(050) 382-41-95

(098) 120-45-16

Чи свистить ваш слуховий апарат?


Свист слухового апарату

Клієнти, які десь придбали слухові апарати, часто звертаються до Медичного центру слухової реабілітації АВРОРА® зі скаргами на докучливий свист і погане розуміння мовлення в слухових апаратах. У цій статті ми розглянемо причини виникнення свисту та можливості його подолання – щоб краще чути, більше розуміти, менше втомлюватись.
 

Як виникає свист слухового апарата

По-перше, розберемось, чому і як виникає свист слухового апарата.  Свист є проявом так званого акустичного зворотного зв’язку між телефоном (спікером, гучномовцем) та мікрофонами слухового апарата.

Багато з нас чули подібний свист (фон) на концертах, доповідях.  Там також утворюється звортний зв’язок між гучномовцем (динаміком) і мікрофоном звукопідсилювальної системи. У таких випадках кажуть, що «мікрофон фонить», хоча винуватий не сам мікрофон.

Акустичний зворотний зв’язок – це, по суті, звуковий сигнал, який потрапляє назад до мікрофона з телефону (спікера) слухового апарата.  Він іде двома шляхами – внутрішнім та зовнішнім.

Внутрішній шлях проходить зсередини слухового апарата.  Він свідчить про несправність слухового апарата – неякісні або застарілі суспензії (амортизатори), в яких закріплені у корпусі акустоелектричні та електроакустичні перетворювачі слухового апарата – мікрофон та телефон.

Суспензії перетворювачів мають бути виготовлені з силікону, який зберігає еластичність багато років.  Але в багатьох апаратах низького технологічного рівня суспензії виготовлені зі звичайної гуми, яка швидко старіє, твердіє та починає проводити вібрацію.

Можуть також бути невірно вкладені у корпусі апарата проводки, якими мікрофон та телефон під’єднуються до мікросхеми (підсилювача) апарата, що утворює вібраційний шлях від телефону до мікрофона апарата.

Також внутрішній акустичний зворотний зв’язок може спричиняти забруднення навколо суспензій мікрофону та телефону, яке утворює вібраційний зв’язок між ними.

Зовнішній акустичний зворотний зв’язок проходить двома шляхами – через отвір вента (якщо він є) та нещільність між вушною вкладкою (молдом) і шкірою зовнішнього слухового ходу.

 

До чого приводить акустичний зворотний зв’язок

Акустичний зворотний зв’язок стається за двох можливих умов.  По-перше, якщо підсилення апарата та відповідно вихідний рівень звукового тиску підсиленого звуку перевищує певний поріг.  По-друге, якщо підвищується рівень звуку самого зворотного зв’язку – зокрема, коли зовнішній акустичний шлях від телефону до мікрофона екранується, наприклад, прикладеною до вуха рукою, трубкою телефону, смартфоном, капелюхом тощо. Така ситуація добре знайома користувачам слухових апаратів.
  
Коли акустичний зворотний зв’язок перевищує певний рівень – поріг виникнення свисту – у підсилювачі слухового апарата виникають автоматичні, неконтрольовані, резонансні коливання, як правило на високих частотах.

Поки існують умови для утворення акустичного зворотного зв’язку, ці коливання можуть продовжуватися нескінченно – наскільки вистачить заряду батареї апарата.  При цьому апарат припиняє підсилювати навколишні звуки та продукує тільки свист.

У певних умовах свист може бути не постійним, а тимчасовим підсвистуванням – коли у відсутності навколишніх звуків поріг виникнення свисту не досягається, а коли на мікрофон апарата потрапляє високочастотний звук, зокрема, високочастотні звуки мовлення, такі як «с», «ш», «щ», він підвищує вихідний рівень саме на високих частотах.  Тоді перевищується поріг свисту і виникає свист, який триває поки триває звук мовлення, який його спричинив.

Таке підсвистування є дуже підступним – воно як правили не чутне тим, хто знаходиться поруч з користувачем апарата, і проблема такого близько-порогового тимчасового свисту часто залишається без вирішення.  А проблема суттєва – тимчасовий свист перериває мовленнєві звуки, погіршує розуміння мовлення та збільшує втому від користування апаратом.

 

Як можна подолати акустичний зворотний зв’язок

Внутрішній акустичний зворотний зв’язок у багатьох випадках можна подолати ремонтом слухового апарата.

Зовнішній акустичний зворотний можна подолати декількома шляхами.  Перш-за все – правильною вушною вкладкою.  Вушні вкладки бувають стандартні та виготовлені індивідуально за зліпком вуха – так звані кастом-молди (від англійського custom earmold).

Виготовлення високоякісного молду за високоякісним зліпком вуха – це перший крок до подолання свисту слухового апарата.

А що робити, якщо навіть найякісніший молд з кращої клініки не допоміг?  Другий крок – це застосування слухових апаратів більш високих технологій, у яких є спеціальні алгоритми цифрової обробки звуку, які долають акустичний зворотний зв’язок.  Як правило, ці апарати мають також більш досконалу механічну конструкцію, силіконові суспензії більш високої якості, що також сприяє зниженню ризику свисту.

Нарешті, найвищий рівень боротьби зі свистом – це слухові апарати найвищого технологічного рівня, у яких є цифрова технологія (алгоритм), який запобігати виникненню свисту, а не тільки долає його після виникнення.

Розглянемо більш детально всі три рівні боротьби зі свистом
.


Подолання внутрішнього акустичного зворотного зв’язку

Внутрішній зворотний зв’язок можна виявити тільки акустичним виміренням апарата на спеціальній апаратурі.  Й у багатьох випадках його можна подолати ремонтом апарата – чисткою, заміною суспензій, перекладкою проводків.

Тому, якщо ваш слуховий апарат свистить, його перш за все треба віднести фахівцю для акустичної перевірки та, за необхідності, для ремонту.  А у фахівця для цього має бути спеціальне акустичне вимірювальне обладнання.

 

УВАГА:  Давайте слухові апарати у ремонт тільки фахівцям, у яких є спеціальне акустичне обладнання та кваліфікація, а не «умільцям», у яких немає ані обладнання, ані кваліфікації.


Вушні вкладки для потужних слухових апаратів

Для потужних слухових апаратів, як правило, потрібні не стандартні, а кастом-молди – вушні вкадки, виготовлені індивідуально для кожного вуха за зліпком вуха.

Коли фахівець з ремонту слухових апаратів впевнився, що апарат справний і внутрішнього акустичного зворотного зв’язку немає, наступним кроком є виготовлення кастом-молда.

Дуже важливим фактором для запобігання свисту є щільність прилягання молду до стінок зовнішнього слухового ходу, щоб підсилений звук не витікав через нещільності з закритої (обтурованої) частини слухового ходу назад до мікрофона.

Молди для потужних слухових апаратів, як правило, не мають вента – каналу, що поєднує слуховий хід із зовнішнім середовищем.  Вент служить для вентиляції обтурованого слухового ходу, обміну запертого вкладкою повітря з зовнішнім повітрям.  Також, вент відводить зайві підсилені низькочастотні звуки, дозволяючи більш відбірково підсилити середньо- та високочастотні, та провести низькочастотні звуки до обтурованого слухового ходу природним шляхом – без підсилення та без спотворення.

Інша важлива функція вента – зменшення ефекту оклюзії, який проявляється у тому, що користувач апарата неприємно гучно чує власний голос (як у бочці), звуки при жуванні та власному мовленні.
Оскільки у молді немає вента, найбільш дієвим засобом зменшення ефекту оклюзії є збільшення довжини канальної частини молда.

 

УВАГА:  Молди мають бути виготовлені з високоякісного матеріалу – тверді з акрилу, а м’які – з силікону, та пройти повний встановлений технологічний процес.  Матеріал молду має пройти повний технологічний цикл, без скорочень та порушень технологічних режимів.  Інакше матеріал молду може викликати алергійні та токсичні реакції шкіри зовнішнього слухового ходу.  Ось чому для виготовлення молдів треба звертатись тільки до кваліфікованих лабораторій, які використовують перевірені на алергенність і токсичність матеріали та за перевіреними технологіями.


Важливість високоякісного зліпка вуха

Дуже важливо, щоб молд був ефективним, для його виготовлення має бути високоякісний зліпок вуха.

З дефектного зліпка може бути виготовлений тільки дефектний молд.  Більш того, при знятті зліпка некваліфікованим спеціалістом можуть бути важкі ускладнення – такі як потрапляння відтискного матеріалу у порожнини слухового ходу або навіть поза барабанну перетинку.  Лікування таких ускладнень часто потребує хірургічного втручання.

Зрозуміло, зліпочний матеріал має бути не алергенним та нетоксичним.

УВАГА:  Зняття зліпка має проводити виключно спеціаліст клініки, який пройшов відповідний тренінг.  Звертатися для зняття зліпка вуха треба тільки у поважні клініки, у яких працюють кваліфіковані спеціалісти та які мають встановлені стосунки з хірургами для надання негайної допомоги у випадку ускладнення.



Слухові апарати без захисту від акустичного зворотного зв’язку

В апаратах, які взагалі не мають ніякого захисту від зворотного зв’язку, свист виникає та триває необмежений час – наскільки тримає батарея апарата.  Постійний свист не дає можливості чути нічого навкруги.  Певною мірою, постійний свист є «кращим», оскільки чітко демонструє проблему і спонукає користувача звернутись до фахівця за допомогою.
 

УВАГА:  Придбаючи слухові апарати, необхідно запитати у продавця чи мають слухові апарати захист від свисту.  Як правило, апарати, які приваблюють низькою ціною, або взагалі не мають захисту від свисту, або мають неефективні системи захисту.  Результатом буде незадоволеність та відмовлення від користування апаратом – тобто, «викинуті гроші».



Слухові апарати з традиційним захистом від акустичного зворотного зв’язку

Більшість сучасних слухових апаратів мають ту чи іншу систему (алгоритм цифрової обробки сигналу) захисту від акустичного зворотного зв’язку. 

Традиційні системи долають свист, але вже після того, як він виникне.  Це значно покращує ситуацію для користувача, але не вирішує її повністю.  Річ у тому, що навіть коли свисту немає у звичайних ситуаціях, він виникає у таких випадках:

  • Тимчасово підсвистує – коли до мікрофона апарата потрапляють високочастотні звуки, такі як музика та високочастотні звуки мовлення.
  • Постійно свистить – коли прикласти до вуха руку, трубку телефона, смартфон або коли одягнути капелюшка чи захисний шолом.
     

Навіть короткочасне підсвистування значно спотворює звуки, погіршує розуміння мовлення і комфорт слухання, а також збільшує втому від слухання.

Традиційні технології для подолання свисту включають:

  • Інверсія фази сигналу в цифровому процесорі.  Сигнал проходить через два однакові канали обробки.  В одному каналі сигнал залишається без змін.  У другому каналі фаза сигналу змінюється на протилежну.  На виході з обох каналів їх сигнали сумуються, що нівелює сигнал зворотного зв’язку.

  • Частотний зсув. На частотах, на яких існує найбільший ризик зворотного зв'язку, як правило вище 800-1000 Гц, сигнал зсувається на декілька Герц, що зсуває фазу високочастотних сигналів та зменшує імовірність зворотного зв’язку та свисту.  Але така система має бути однаковою на обох слухових апаратах, щоб уникнути неприємного бінаурального явища – дипакузиса та відчуваного биття звуку.

  • Регулювання підсилення. В апаратах з багатьма частотними смугами обробки сигнау можливо виявити смугу, у якій виник зворотний зв’язок, та знизити підсилення саме у цій частотній смузі.  Але це як правило приводить до зниження підсилення апарата нижче оптимального, до погіршення розуміння мовлення та до зменшення ефективності від апарата для користувача.

УВАГА:  Придбаючи слухові апарати, необхідно запитати у продавця, яку систему та ефективність для захисту від свисту мають слухові апарати.  Навіть якщо апарат буде не постійно свистіти, а підсвистувати, розуміння мовлення буде погіршене, комфорт меншим, а втома від слухання більшою.  Це важливо мати на увазі у випадках, коли користувачеві потрібно багато слухати та спілкуватись – на роботі, вдома, слухати музику, спілкуватись у соціальних ситуаціях.


Слухові апарати з запобіганням акустичного зворотного зв’язку

Нещодавно були розроблені слухові апарати нового покоління, зокрема апарати Oticon на платформі Velox S –  Opn S, Opn Play, супер-потужні та ультра-потужні апарати Xceed та дитячі Xceed Play
 
У таких апаратах є не тільки системи для подолання свисту, але й для того, щоб взагалі запобігти появі акустичного зворотного зв’язку.

Це так звані проактивні системи захисту від акустичного зворотного зв’язку.

Зокрема, розроблена та запатентована компанією Oticon система Оптимізатор Відкритого Звуку (OpenSound Optimizer) з технологією спектро-темпоральна модуляція (Spectro-Temporal Modulation) практично повністю запобігає виникненню акустичного зворотного зв’язку і свисту у слуховому апараті.

Вона дозволяє у багатьох випадках значно поширити можливості застосування вента вушної вкладки, навіть уможливлює застосування відкритої вкладки для повної вентиляції слухового ходу.

Для особливо важких ситуацій, ця система має також другу лінію оборони – вдосконалені традиційні технології, які були розглянуті вище.

Щоб така система працювала, мікропроцесор слухового апарата має бути виключно потужним та швидким – щоб вчасно виявляти ризик та пригнічувати зворотний зв’язок ще до того, як виникне свист.  Зрозуміло, апарати з такими системами є апаратами найвищого технологічного рівня і мають більш високу ціну.

Але апарати з системою запобігання акустичного зворотного зв’язку корисні всім, але мають особливу важливість при тяжкому (70-90 дБ HL) та глибокому (90-120 дБ HL) порушеннях слуху.

У поєднанні з м’якими довгими силіконовими молдами, такі апарати постійно забезпечують неспотворений звук без свисту, найкраще розуміння мовлення, забезпечують найменшу втому.

 

Так що ж робити, коли ваш слуховий апарат свистить?

Дуже просто – звернутися до Медичного центру слухової реабілітації АВРОРА® або його партнерів в Україні.

У Центрі АВРОРА® висококваліфікований інженер з ремонту і сервісу слухових апаратів першим чином проведе акустичну перевірку апарата за допомогою спеціальної акустичної вимірювальної апаратури.  Якщо виявиться внутрішній акустичний зворотний зв’язок, буде проведено ремонт апарата – якщо це ще можливо, залежно від стану апарата. 
 
Якщо апарат справний і внутрішнього зворотного зв’язку немає, досвідчений лікар-сурдолог огляне вуха та зніме високоточний зліпок вуха не алергенним матеріалом.  

За зліпками вуха Лабораторія Центру АВРОРА® виготовить високоякісні вушні вкладки – молди.
У випадку, коли навіть найвисокоякісніший молд не вирішить проблему свисту, досвідчені лікар-сурдолог та інженер-слухопротезист порекомендують найкраще для вашого слуху та найекономніше рішення серед численних моделей слухових апаратів Oticon.

Запрошуємо вас до Медичного центру АВРОРА® та його партнерів для з’ясування та вирішення проблеми свисту слухових апаратів.

Запис на прийом:

тел.  (044) 333 4310

моб. (050) 382-4195

Запис на прийом по SMS:

моб. (050) 382-4195

Запис на прийом по E-mail:

clinica@aurora.ua

Запис на прийом через сайт Записатися на прийом

 

Наша адреса: м. Київ. вул. Деміївська,14 (метро Деміївська), Медичний центр слухової реабілітації АВРОРА.

© Юрій Соколов, MS, PhD, MBA.  Центр слухової реабілітації АВРОРА®, 2020.  Усі права збережені.

Наверх

Заказать обратный звонок